zaterdag 30 december 2017

Nieuwjaarsrolletjes met recept

Zo, de kerst zit er weer op. We hadden familie op bezoek en hebben gezellig met elkaar gegeten en kerst gevierd. Maar nu is het weer wat rustiger en dat vind ik eerlijk gezegd ook wel heel heerlijk. De kerstboom heeft helaas al het veld moeten ruimen, want hij stond al een week dood te zijn. Dorre naalden en hangende takken. De lol was eraf. Volgend jaar toch maar wat later neerzetten die boom, dan is hij misschien nog fris en fruitig rond de kerst.

Dus het was nodig tijd voor de volgende traditie: Nieuwjaarsrolletjes.

Ik had een reuze goed recept dit jaar, al zeg ik het zelf. Het bakken ging op rolletjes.
(Het recept staat onderaan de pagina, even scrollen).

Deegje maken

IJzer afstoffen, is het hele jaar niet uit de kast geweest tenslotte.

Klodder deeg invoegen.
IJzer dicht, wachten tot het lampje groen is....

IJzer weer open en Voila!!

Snel oprollen om een houten lepel. 

Pas op je vingers, heet!!
 
En smullen maar.

En dan nu het recept wat ik gebruikte:

500 gram Zeeuwse bloem (patent bloem kan ook wel)
400 gram kristalsuiker
225 gram boter
2 eieren
1 zakje vanillesuiker
evt. mespuntje zout

Smelt de boter met een heel klein beetje kokend water. Meng de suiker en de vanillesuiker erdoor.
Voeg de eieren toe en klop tot een luchtig beslag.
Meng de bloem erdoor. Maak het beslag evt. dunner door er lauw water aan toe te voegen. Ik voegde een beetje water toe om een iets dunner koekje te krijgen. Hoe meer water je toevoegt, hoe dunner het koekje. Is dus een beetje uitproberen. En dan bakken in je wafelijzer. Heerlijk!!

Zo kan je ook zelf stroopwafels maken, of ijshoorntjes. Maar dat is voor een andere keer. Ik moet eerst boodschappen doen.

En wat die Zeeuwse bloem betreft, dat is bloem met weinig gluten en eiwitten, dus minder geschikt om brood te bakken, maar juist wel heel geschikt voor een knapperig eindresultaat, zoals voor koekjes.


Fijne dag!
Marie-Louise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten