vrijdag 20 oktober 2017

Noors gebreid vest uit het Kofteboken

Zo, iedereen is al lekker vroeg vertrokken vandaag, dus ik kan even rustig aan mijn blog werken. Dit is de laatste schooldag voor de herfstvakantie, dus volgende week is het gedaan met de rust!


Ken je dit boek?
Het is geschreven in het Noors en betekent zoveel als "Vestenboek"

Ik kocht het afgelopen zomervakantie in Denemarken. Nu houd ik echt helemaal niet van op vakantie gaan. Ik vind het maar een zwaar overtrokken bezigheid. Het is veel drukte van te voren met inpakken, dan een reis die altijd langs te drukke benzinestations gaat met rijen voor het damestoilet. Vervolgens 1 of 2 weken in een huisje waar je teveel voor betaalt en eigenlijk ook niet lekker schoon is (ik begin altijd keukenlaatjes te sorteren en vlekken weg te poetsen). Om na twee weken weer opgelucht huiswaarts te keren. Heerlijk als je weer uit de auto stapt en thuis bent. Eén ding maakt je vakantie dan toch weer goed.... De Deense wolwinkels. Eenmaal in Denemarken begin ik direct te googelen naar een leuke wolwinkel en manlief rijd daar altijd geduldig met mij naartoe. Ik koop vervolgens schaamteloos mooie dingen in, want ja, ik moet waarschijnlijk weer minstens een jaar wachten voordat ik weer op vakantie mag!

Dit jaar kocht ik dus bovenstaand boek en echt, het is de moeite waard. Met behulp van vertaalprogramma's op internet en je gezonde verstand kom je een heel eind met de patronen. Ik zocht een mooi vest uit en ook gelijk de bijpassende wol.


Dit vest gaat het worden


En het is hartstikke leuk om te doen! Maar wel een geduldwerkje. Je begint met het breien bij de hals. Eerst brei je dus de schouderpas. Vervolgens zet je steken apart voor de mouwen en dan brei je eerst de romp. De mouwen brei je er daarna aan vast. Je breit het hele vest dus uit 1 stuk. Als laatste moet je de voorkant openknippen. Maar zover ben ik nog niet.


Hier zie je de knipbies, ik moet nu aan de mouwen beginnen.



Dit vest staat trouwens ook als trui beschreven in het boek.

Wordt vervolgd.
O ja, het boek kan ik niet vinden bij bol.com, maar de firma Trollenwol (trollenwol.nl) heeft het wel te koop, evenals deel 2. Een aanrader!

En nu maar eens even flink aan de huishouding.

Fijne dag,
Marie-Louise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten