zondag 6 januari 2013

Broodjes in een cupcakemachine - een succes!

Zijn jullie al bezweken voor zo'ncupcakebakding?



Wij wel; de meiden kregen 'm dit jaar voor hun verjaardag van hun tante en nichtje, samen met een heleboel versierdingetjes. En ik moet zeggen, het is een heel makkelijk apparaatje. Je bakt heel makkelijk cupcakes met weinig geklieder (tot de dames gaan versieren natuurlijk). Maar na een aantal baksessies wilde ik iets anders. Hartige cupcakes leek me ook wel wat, maar ik vond zo snel geen recept. 's Avonds lag ik nog even te mijmeren in bed dat ding heeft geen temperatuurregeling, maar het zou wel zo'n 160-170 oC zijn (waar je ongeveer een cake op bakt). Zou je er ook pannekoekjes of omelet in kunnen maken of zou brood ook willen lukken?

De jeugd was meteen enthousiast, dus vandaag hebben we brood geprobeerd. Ik heb een standaard brooddeeg gemaakt in de brooddeegmachine (van speltbloem)


We hebben er eerst een soort worst van gekneed en toen in stukjes geknipt.


De eerste baksessie deden we in cupcakevormpjes. Dat kwam er na 12 minuten zou uit:

Beetje bleek, maar gaar. Probleem was dat het papier er aan bleef plakken. Daarna heb ik grotere stukjes deeg geknipt en er zonder cupcakevormpjes direct ingedaan (niks insmeren, het is anti-aanbak).

En ziehier het resultaat:



En niet onbelangrijk: Hartstikke lekker met kaas of roomboter en jam.
Dat gaan we vaker doen! Misschien ook een keer een lekker kruidenbroodje, lekker voor bij de soep.

Zeker een aanrader. O ja, deze machine kocht ik bij het Kruidvat voor slechts 14,95 euro. De blokker heeft ze ook, maar een paar euro duurder. Succes verzekerd. We gaan binnenkort vast proberen of we er ook soufleetjes in kunnen maken ofzo.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten