maandag 24 september 2012

Lampionplantje - Herfstknutsel

In onze tuin groeien van die lampionplantjes (ik weet niet hoe ze precies heten). En nu zag ik op het blog van Vlijtig een leuke herfstknutsel met deze plantjes.( Ze heeft trouwens nog veel meer leuke ideetjes.) Dus meteen aan de slag en voila.....


Helaas waren er nog maar drie lampionnetjes mooi oranje, de rest hangt nog groen aan de plant en zoveel geduld heb ik meestal niet. Dus onder het plakken en knippen zat ik te broeden op een exemplaar van vilt. Nu heb ik niet zo'n ruimtelijk inzicht om dat meteen in één klap te zien. Dus daar heb ik het volgende op verzonnen.


Men neme een lampionnetjes, papier, potlood en scherp schaartje..


Men knipt het lampionnetje open lang de groeiranden (of hoe je dat ook mag noemen). Dan roep je een dochter en vraagt of ze het opengevouwen lamionnetje op een papier wil leggen en vasthouden. (Wat is ie trouwens mooi he, met dat oranje wat langzaam naar groen verloopt).


Even overtrekken en zo heb je een patroontje voor zo'n mooi oranje lampionnetje. Ik heb het patroon overgenomen op oranje vilt en met een festonsteekje weer in elkaar gezet. Bij het eerste exemplaar gaat er altijd wel iets verkeerd. Ik denk nl. dat het nog mooier (=boller) geworden zou zijn als ik een klein naadje had aangeknipt, maar dat heb ik dus niet gedaan.

en ziedaar...

Eentje puur natuur en eentje van vilt.

Ik heb door het eikenmutsje twee gaatjes geprikt (met een stevige naald) en daar een touwtje doorheen geregen voor het ophangen. Verder de hele zaak met het lijmpistool inelkaar geplakt. De oogjes heb ik met een dunne zwarte stift getekend. Het hoofdje is een blank houten kraal.

1 opmerking: