zondag 2 september 2012

Koninklijk breiwerk 3

Kijk, de vier zijkanten zijn klaar en staan allemaal te wachten op een rondbreinaald. Die blijven makkelijk zitten en de steken glijden er niet af. Nu komt het leukste gedeelte, de rand helemaal rondom breien. Ik heb dat nog nooit gedaan op deze manier, maar het breit heel mooi.
 
 

Onderstaan wat foto's met een kleine uitleg (dan weet ik zelf ook nog hoe het werkt als ik het over een tijdje nog een keer wil breien).



Je begint met het opzetten van 17 steken in het verlengde van de laatste rand die je zojuist gebreid hebt. Je krijgt dus twee kantranden, een middenrand en een buitenrand.
 
 




Je breit de buitenrand loodrecht op de middenrand. Elke even naald brei je de laatste twee steken samen; 1 steek van de buitenrand en 1 steek van de middenrand, zo komt de buitenrand al breiend aan de middenrand vast te zitten.


Na 1 puntje breien ziet dat er zo uit.


En hier zie je goed dat je de buitenrand haaks op de middenrand breit.


Nu is het een kwestie van stug doorbreien. Als je een kant helemaal volgebreid hebt ga je gewoon verder met de volgende kant. Er zijn dus geen aparte hoekstukken om te breien, door de rek in het breiwerk komt dat vanzelf goed bij het opspannen. De hele rand dus in 1 keer eraan breien, aan het eind afkanten en het begin netjes aan het eind vastnaaien.
 
Helaas heb ik nog maar 27 van de 140 puntjes gebreid, dus ik heb nog even te gaan.
 
En voor wie het ook een keertje wil proberen, hierbij nog een keer de link naar het patroon.

Helaas wel in het Deens, mocht er belanstelling voor zijn, dan wil ik het wel proberen te vertalen naar het Nederlands.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten